Otvoreno

08:00 - 19:00

Rani komunikacijski razvoj: Intencijska/namjerna komunikacija

19. ožujka 2021.
Komunikacijski signali
Komunikacijski signali

Čim novorođenče dođe na svijet, kod njega možemo primijetiti različita ponašanja poput plača, meškoljenja i pomicanja ruku i nogu. Ta su ponašanja uglavnom nekoordinirana te ih dijete ne izvodi s jasnom namjerom. Pokreti tijela koje vidimo kod tek rođene djece i tijekom prvih 3 do 5 mjeseci nazivaju se spontani pokreti i iako nisu namjerni, imaju jako važnu ulogu u razvoju živčanog sustava.

U dobi od 3 do 5 mjeseci dolazi do razvoja intencijskog tj. namjernog ponašanja. Takvo ponašanje ima jasan cilj i namjeru te ga dijete izvodi jer očekuje određeni ishod. Jedno od prvih namjernih ponašanja je dohvaćanje predmeta; djetetu je cilj uzeti predmet, planira kako će to učiniti, a ako pogriješi i ne uspije ga dohvatiti, ispravit će radnju.

Intencijska ili namjerna komunikacija odnosi se na ponašanje usmjereno prema drugoj osobi (ne predmetu) za koje je svjesno da će imati učinak na tu osobu. Kako bi moglo znati kako će djelovati na tu osobu još prije nego se razvije namjerna komunikacija, promatra reakcije okoline i povezuje ih sa svojim postupcima.
Razdoblje namjerne komunikacije započinje između 8. i 10. mjeseca života, a znakovi prepoznavanja da dijete počinje namjerno komunicirati jesu:

  • Izmjena pogleda između cilja (predmeta) i komunikacijskog partnera
  • Ustrajnost u slanju poruke
  • Mijenjanje poruke ukoliko cilj nije postignut
  • Iščekivanje odgovora

Koliko će puta dijete inicirati komunikaciju ovisi o dobi i razvoju jezičnih sposobnosti. Djeca u dobi od 12 mjeseci iniciraju komunikaciju jedanput u minuti, u dobi od 18 mjeseci 2 puta u minuti, kada navrše 24 mjeseca taj se broj penje na 5 puta u minuti. Broj komunikacijskih činova koje dijete započinje raste sve do pete godine.
Važan pojam u ranom komunikacijskom razvoju su i signali. To su određene radnje ili pokreti koji se ne izvode s ciljem prijenosa poruke, ali imaju značenje za okolinu koja ih interpretira i pomoću njih zaključuje što dijete želi. Jedan od signala je upravo plač.

Literatura:
Cepanec, M. (u postupku objavljivanja). Rani komunikacijski razvoj. Sveučilišni udžbenik na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Autor: Karla Crvić, univ. bacc. logoped.

Odjeli i službe

Tu smo za vas! Kvalitetnim i odgovornim radom želimo vam biti na usluzi.

Odjeli i službe
Veličina fonta
Kontrast
Poveznice