Kako potaknuti djecu i mlade na čitanje? 10. veljače 2024. „Čitajte djeci ako želite da budu pametna. Ako želite da budu još pametnija, čitajte im još više“ , rekao je još davnih dana poznati znanstvenik Albert Einstein. Budući da nam je stalo da djeca i mladi imaju što šire obrazovanje, u Osnovnoj školi „Braća Radić“ Koprivnica bavimo se brojnim aktivnostima kojima želimo pobuditi ljubav naših učenika prema pisanoj riječi. Naši učenici redovito sudjeluju u brojnim projektima kojima se razvija njihova čitalačka pismenost. Učenici čitanjem knjiga i izradom kreativnih radova stvaraju pozitivnu sliku o sebi, poboljšavaju svoje socijalne i komunikacijske vještine, suradnju i timski rad, razvijaju radne navike i komunikacijske kompetencije te strategije rješavanja problema. Potiče ih se da se koriste kreativnošću za oblikovanje svojih ideja i pristupa rješavanju problema, da ostvaruju dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuju u različitim situacijama i da su spremni tražiti i ponuditi pomoć. Kako ih potaknuti na čitanje? U nastavku slijedi popis aktivnosti koje se mogu provesti u bilo kojoj školi, a mogu pomoći u stvaranju novih knjigoljubaca. Videonajave lektire – učenici snimaju videonajave lektire po izboru. Rade u paru ili skupinama, a snimka treba trajati do 5 minuta. U videonajavi prikazuju najvažnije dijelove odabranog romana. Digitalni posteri – učenici izrađuju digitalne postere u programu Canva ili Piktochart. Jedan od zadataka naših učenika bio je osmisliti manifestaciju pod nazivom „Noć Dobriše Cesarića“. Trebali su navesti pjesnikovu biografiju, djela te aktivnosti koje bi se odradile na zamišljenoj manifestaciji posvećenoj Cesarićevim djelima. Pjesnička čajanka – jedna je od učenicima dražih aktivnosti. Obično se okupimo u školskoj knjižnici, sjedimo na strunjačama s jastucima, keksima i šalicom čaja. Čitamo jedni drugima pjesme koje su nam se najviše svidjele i navodimo što nas je posebno zainteresiralo. Galovićeva jesen – obilježavanje neke pjesničke manifestacije – uređuje se prostor i priprema izložba o autorovoj biografiji i djelima. Učenici pripremaju izlaganje o životu pjesnika te se recitiraju poznate pjesme. Nakon upoznavanja sa životom i djelom književnika može se pripremiti kviz. Posjet Knjižnici i čitaonici „Fran Galović“ Koprivnica – redovito posjećujemo knjižnicu i rado sudjelujemo u njenim brojnim aktivnostima. Natjecanje „Čitanjem do zvijezda“ – svake se godine može sudjelovati u ovom natjecanju gdje se čitaju tri zadana romana, a učenici prolaze školsku i županijsku razinu gdje sudjeluju u timu od tri učenika. Jesenska pjesnička modna revija – u jesen učenici biraju pjesme koje govore o jeseni te izrađuju odjevne predmete od jesenskih materijala sa stihovima pjesama. Mogu i prikazati pojedine pjesničke slike pomoću materijala iz prirode. Koprivnica čita – sudjelovanje u Flash mobu, odnosno spontanom okupljanju ispred knjižnice gdje se čita knjiga po izboru. Izrada prigodnog panoa – na pano se stave poruke o važnosti čitanja i preporuke djela za čitanje, a učenici sami stavljaju naslove knjiga koje ih interesiraju. Dramatizacija djela – učenici pripremaju lutkarsku predstavu temeljenu na književnom predlošku. Izrada digitalne knjige – učenici izrađuju vodiče kroz lektirna djela. Navode pojmove vezane uz djelo abecednim redom te uz njih stavljaju opise i fotografije. Najboljim su nam se pokazali digitalni alati Storyjumper i BookCreator. Escape Room – učenicima se pripreme materijali vezani uz pojedino lektirno djelo pa na satu u skupinama rješavaju pripremljene zadatke. Nakon svakog riješenog izazova, učenici dobiju novi zadatak, a najbržu grupu se nagradi. Lov na blago – učenicima se tragovi vezani uz lektirno djelo sakriju po cijeloj školi pa ih traže i pokušavaju odgonetnuti. Japanski tjedan, Tjedan čokolade i Krimi tjedan – projektni tjedan na zadanu temu izuzetno je popularan među učenicima i obično izaziva opće veselje, a kroz brojne kreativne zadatke najveći se naglasak stavlja na čitanje. Čitateljski kutak – u školi trenutno imamo tri čitateljska kutka – u hodniku škole, u školskoj knjižnici i učionici Hrvatskoga jezika. Učenici uživaju udobno smješteni u nekom od tih kutaka te rado prelistaju ponuđene knjige, časopise i stripove. Snimanje radioigre – učenici mogu odabrati i dramatizirati dio pročitane knjige koji kasnije snimaju i pretvaraju u radioemisiju. Naljepnice s naslovima knjiga – na stepenice smo stavili naljepnice s naslovima djela koje su predložili učenici pa su se mnogi zainteresirali za čitanje knjiga. Mačak u vreći – učenici u vrećicu spremaju jednu svoju knjigu i par sitnica vezanih uz čitanje (straničnik, blokić i olovku za zapisivanje misli, slatkiš, paketić čaja i sl.) te daju jedni drugima vrećice s knjigama na posudbu kako bi učenici čitali knjige koje im izaberu njihovi vršnjaci. Oslikavanje majica, šalica, platnenih vrećica i drugih uporabnih predmeta s motivima iz knjiga. Izrada digitalnih igara za poticanje čitanja. Izrada stripova, lenti vremena, novina, društvenih igara, križaljki, maketa. Izrada slikovnice. Literarni natječaji. Gledanje filma ili kazališne predstave i njihova usporedba s književnim predloškom. Književni susret s autorom. Posjet rodnoj kući književnika. Preporuka vršnjaka. Ovo je samo dio aktivnosti koje se provode u Osnovnoj školi „Braća Radić“. Svjesni smo kako je današnjim generacijama sve teže uzeti knjigu u ruku pa im brojnim kreativnim aktivnostima nastojimo bar malo približiti ljepotu knjiga. Važno je dati im izbor u odabiru knjiga i kreativnih aktivnosti. Imamo sreću da je naša školska knjižnica opremljena mnogim suvremenim djelima, a imamo i stalak na kojem su knjige koje preporučuju članovi našeg Školskog čitateljskog kluba „Lijina gajbica“. Jednom mjesečno na školskom radiju dajemo prijedlog djela za čitanje. Nadam se da ćete provedbom nekih od ovih aktivnosti doći kod svojih učenika do shvaćanja značenja poznate rečenice Tina Ujevića: „Knjiga nije hrana, ali je poslastica“. Ines Vađunec, učiteljica hrvatskoga jezika u Osnovnoj školi „Braća Radić“ Koprivnica