Predvještine čitanja – fonološka svjesnost, 2.dio 14. travnja 2021. Fonološka svjesnost 2 Slogovno stapanje – riječ odvojimo na slogove, a dijete mora prepoznati o kojoj se riječi radi (uvijek krećemo od riječi s dva sloga, a zatim uvodimo riječi s 3, 4 ili više slogova) 1) Što sam rekao: koju riječ sam rekao/la ako kažem tra-va, vo-da, sun-ce, ri-ba, ja-go-da, li-mun…(za svaku riječ djetetu dajte pozitivni poticaj, ohrabrujte ga. Ako neku riječ iz trećeg pokušaja ne uspije sastaviti krenite dalje, ali s istim brojem slogova). Slogovna raščlamba – djetetu kažemo neku riječ, a ono ju mora rastaviti na slogove 1) Vojnik: svaku riječ koju kažem ti ju odstupaj kao vojnik (pokažite mu primjerom: riječ trava odstupali bismo kao tra (udarac nogom) – va (udarac nogom); ako djetetu kažete da mora udariti nogom na svaki slog ono vas neće razumjeti, ali će vrlo lako iz vašeg primjera shvatiti što mora raditi. *kako djeca ne bi izgubila interes stupanje možemo zamijeniti udarcima loptom o pod na svaki slog, ili pak za svaki slog ubace neku plišanu igračku u košaru i slično* Proizvodnja rime – pred dijete stavimo sliku ili mu kažemo riječ, a ono se mora dosjetiti riječi koja slično zvuči (koja se rimuje) Igra rimovanja: usredotočivanje na skupove zvukova br , – str, – nje, – ti koliko se riječi na –srt dijete može sjetiti koliko se riječi rimuje s riječi crtanje sastavljanje rečenica koje započinju istim glasom: npr. “Suzana se smiješno skija strmom stazom.” kažite „tražim nešto što se rimuje s riječi čaša?“ *ako dijete izmisli riječ koja ne postoji, no svejedno se rimuje to možemo prihvatiti kao točan odgovor jer je vidljivo da je dijete shvatilo što znači pojam rimovanja; npr. Ključ – buč* Fonemsko spajanje (sinteza) – kada djetetu kažemo „p-a-s, što sam rekao?“ ono mora dati odgovor pas. Krećemo od kraćih riječi te postupno dodajemo riječi s više glasova. Fonemsko razdvajanje (analiza) – kod fonemske analize dijete samo mora razdvojiti riječ na sastavne glasove, to je najsloženija vještina te se ona razvojno i najkasnije javlja. Kako bismo djetetu olakšali, možemo krenuti tako da prvo naučimo dijete prepoznati koji je prvi glas u riječi, potom zadnji glas, a zatim ga možemo pitati „čuješ li u riječi miš glas Š?“ ili „čuješ li u riječi trava glas S?“ U sljedećoj objavi očekuju vas primjeri igara. Priredile Tajana Levak i Antonija Sirutka.