Predvještine čitanja – fonološka svjesnost, 1.dio 1. veljače 2021. DISLEKSIJA – pojam s kojim smo se svi nekad u životu susreli. Disleksiju najčešće povezujemo sa školom, no prije nego u nekom sljedećem tekstu detaljno pojasnimo što je disleksija, vratimo se dva-tri koraka unatrag. Vratimo se u rane dane djetinjstva i vrtić – jer tada sve počinje. Prije formalnog obrazovanja i učenja slova i čitanja dijete je svjesno da postoje slova i tisak. Često u najranijem djetinjstvu vidimo djecu koja se pretvaraju da čitaju, često držeći slikovnicu naopako, ili pak mogu „pročitati“ nazive kao što su LEGO, KONZUM, itd. To su prve i najranije faze koje su ključne u kasnijem razvoju čitanja. Pojam fonološka svjesnost ključan je u ranom razvoju čitanja te je fonološka svjesnost najvažnija vještina koja se razvija u predvještinama čitanja. Uz fonološku svjesnost u predvještine čitanja i pisanja spadaju i poznavanje slova, rječnik, svjesnost o tisku… Što je fonološka svjesnost? Fonološka svjesnost je svijest da su riječi sastavljene od manjih jedinica – slogova i fonema. Fonološka svjesnost razvija se prirodno no u tom procesu možemo naići na poteškoće. Kod djeteta koje ima izražene poteškoće u predvještinama čitanja postoji veći rizik kasnijih poteškoća u usvajanju čitanja. Fonološku svjesnost možemo poticati raznim igrama i zadacima koji su djeci zabavni, a usput nesvjesno usvajaju ključne elemente koji će im kasnije poslužiti u čitanju. Neke od tih igara navest ćemo kasnije. U fonološkoj svjesnosti važna su tri elementa – prepoznavanje i proizvodnja rime, razdvajanje i spajanje riječi na slogove, razdvajanje i spajanje riječi na foneme (glasove). U nastavku se nalaze prijedlozi nekih igara koje će vam pomoći u jačanju vještina fonološke svjesnosti. Igre za razvijanje vještine slušanja – vrlo važno za razvijanje govora i pomaže uhu da se usredotoči na fine razlike u zvuku. Takve igre pomažu da dijete kasnije prepozna zvukove koji su pridruženi slovima. Igre tišine – slušanje zvukova – dijete zatvori oči i pokušava identificirati što čuje. Predložite da se fokusira na zvukove koji su daleko, a onda na one koji su blizu, zatim one u njegovom tijelu itd. Igre s ritmom i rimom Igra jeke: vi plješćite ritam, a dijete neka vam odgovara u istom ritmu. Alternativa ovoj igri jest da sakupite predmete koji proizvode različite zvukove te sjednete s djetetom leđa uz leđa. Vi uzmete npr. štapiće za jelo i lupkajte njima u ritmu. Dijete uzima drugi par štapića i neka lupka kao jeka. Igra pljeskanja: plješćite u ritmu riječi i slogova uz pjesme koje recitirate ili pjevate. Plješćite ritam imena svih članova obitelji. * igre su primjerene za dob od 2,5 god nadalje Prepoznavanje rime – u nizu slika dijete može prepoznati dvije koje „slično zvuče“ Posložite sličice s pojmovima koji se rimuju (npr. Gljiva – šljiva, rak – vlak, sir – žir, trava – krava..) te prvo dajte djetetu da imenuje sličice, a zatim da spoji (zalijepi, oboja, zaokruži..) dvije koje mu slično zvuče (rimuju se). Ako dijete ne može samostalno odrediti parove, probajte ga poticati tako da kažete: zvuči li ti sličnije gljiva-rak ili gljiva šljiva. Igra izbaci uljeza: posložite u red tri sličice (dvije koje se rimuju te jednu koja se ne rimuje) i dajte djetetu da izbaci uljez iz niza slika (važno je da mijenjate mjesto „uljeza“ u nizu kako dijete ne bi napamet rješavalo zadatak) Priredile Tajana Levak i Antonia Sirutka Izvori: Kolić-Vehovec, S. (2003). razvoj fonološke svjesnosti i učenje čitanja:trogodišnje praćenje. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 39 (1). Kuvač-Kraljević, J., Lenček, M., Matešić, K. (2019). Fonološka svjesnost i poznavanje slova: pokazatelji rane pismenosti u hrvatskom jeziku. Croatian Journal of Education, 21 (4). L. Lawrence. (2013). Čitanje i pisanje: Kako pomoći djetetu da nauči čitati i pisati – priručnik za roditelje i odgojitelje za djecu od 3 do 7 godina. Zagreb: HENA COM.